Vår metodikk og tankesett

God formidling skal engasjere publikum.

Engasjement fordrer troverdighet

Troverdighet oppnås ved tillit.

Tillit skapes ved tilstedeværelse.

Vår metode er basert på mange års erfaring fra teaterscenen, som foredragsholdere og foran kamera. I skuespillerfaget begynner man alltid med teksten; du vet hva du skal si, men det er hvordan du sier det som gir karakteren liv. Valg rundt kroppsspråk, stemme, vektlegging av ord og handlinger utgjør grunnlaget for den karakteren publikum ser og tror på. Og på samme måte, i enhver presentasjon, holder det ikke å bare kunne stoffet - du må gi det liv. 

Å stå foran et publikum kan være utfordrende. Nervøsitet, selvbevissthet eller flyktige tanker kan fort sette deg ut. Du vet hva du skal si, men hvordan er ikke alltid like enkelt å få grep om. Kroppen lever sitt eget liv,  stemmen kan svikte og tankene kan sveve av sted når det gjelder som mest. Det hjelper ikke hvor mye du vet om hva du skal si, når det du formidler er hvordan du har det i øyeblikket.

Kjernen i vår metode går ut på å bevisstgjøre deg disse tankene og hvordan kroppen og stemmen din reagerer på den utsatte posisjonen du befinner deg i når alles øyne er rettet mot deg. Vår erfaring er at din tilstedeværelse er avgjørende for hvor godt du formidler, og vår metode tar sikte på å øke din kroppslige, stemme- og tankemessige bevissthet, slik at du opplever en harmoni mellom tanken og kroppen og på den måten øker tilstedeværelse din. 

Å ha tillit til den som formidler er avgjørende. Det er selvfølgelig mange måter å bygge tillit på. Forberedelse, fagkunnskap og ydmykhet er sentrale forutsetninger, men vi snakker ikke her om tillit til deg som person, snarere tillit til at du evner å formidle. Når du oppleves som til stede i rommet, sammen med dine tilhørere, kan de senke skuldrene og fokusere på hva du sier. Tilliten til deg som formidler er skapt og på den måten får du troverdighet i det du skal snakke om.

I bunn og grunn skal en god formidler evne å engasjere sitt publikum; det være seg en PowerPoint om forrige års medarbeiderundersøkelse, et foredrag på en årskonferanse eller en sonnette av Shakespeare. Vår ambisjon er å gjøre deg til en engasjerende formidler ved å komme i kontakt med den troverdige formidleren i deg. Alle kan bli gode formidlere, men du kan bare gjøre det som deg selv.